Třetina Čechů má problém se spánkem. IKEA startuje spánkovou revoluci.

 

Praha – 13. srpna 2019 – V dnešní době sklízejí obdiv spíše ti, kteří hodně pracují, mají spoustu zájmů a jsou neustále produktivní, než ti, kdo rádi a pořádně spí. Kvalitním spánkem regenerujeme naše tělo i mysl a připravujeme se na vše, co nám přinese další den. IKEA se proto rozhodla na důležitost kvalitního spánku v našem životě upozornit a v novém roce se zaměřit na všechny benefity, které nám spánek přináší. Spoustu inspirace, jak si z místa na spaní jednoduše vytvořit oázu klidu a nerušeného odpočinku, přináší také nový katalog IKEA na rok 2020. 

 

„Běžný Čech tráví v posteli v průměru 8 hodin za den, ženy přitom leží v posteli o něco déle než muži. Nedostatkem spánku však trpí podle svých slov téměř třetina mužů i žen z více než 5000 sledovaných domácností v průzkumu kvality života v českých rodinách.  Největší spánkový deficit pociťují Češi mezi 35. a 44. rokem života,“ říká MUDr. Peter Šóš, Ph.D., psychiatr a odborník na spánkovou medicínu.

 

„V populaci v produktivním věku je nedostatek spánku běžnější mezi osobami s delší týdenní pracovní dobou. Pravidelně nemá dostatek spánku více než třetina dospělých, kteří pracují 46 a více hodin. Spánkovým deficitem trpí především lidé, kteří se pravidelně cítí ve stresu a pod tlakem času,“ vysvětluje doktor Šóš.

 

Jednou z příčin, proč máme spánku nedostatek, mohou být i nesprávné návyky. Blíží se půlnoc a druhý den vstáváme v 6 hodin. Přesto si raději místo spánku pustíme další díl oblíbeného seriálu. Brouzdáme po sociálních sítích anebo jen tak koukáme na televizi, aniž bychom věděli, co vlastně dávají. Okrádáme se tak o cenné desítky minut spánku. Odborníci to nazývají spánková prokrastinace. 

Spánkem ke zdraví

Existuje několik důvodů, proč bychom měli spánku věnovat větší pozornost. Spánek je důležitý pro udržení fyzické a psychické kondice a zlepšuje naši výkonnost a produktivitu. Pokud toho chceme přes den zvládnout více, je potřeba spánku věnovat větší prioritu a péči. 

„Většina dospělých lidí potřebuje pro udržení zdraví a produktivity alespoň 7 hodin nočního spánku. Neplatí to však univerzálně, individuální potřeba spánku se pohybuje někde mezi 6 a 9 hodinami za noc. Pokuste se najít svou optimální délku spánku tak, abyste se nepřespávali a současně nebudovali spánkový dluh. Nastavte si čas uléhání do postele někde mezi 22. a 24. hodinou a usínejte až s pocitem ospalosti,“ radí MUDr. Peter Šóš, Ph.D.


Spánek posiluje pozornost a udržuje tak naši schopnost pohotově a rychle reagovat, např. za volantem. Když spíme, snižuje se teplota těla, zpomaluje se dýchání a mozek začne pracovat na třídění informací. Těch nepodstatných se zbavuje a uvolňuje tím kapacitu v paměti, důležité informace naopak chrání před ztrátou. Kromě toho zdravý spánek zlepšuje náladu a přispívá k emoční stabilitě. 

Během spánku se také uvolňují svaly a rozšiřují cévy, což zlepšuje krevní oběh. Spánek dokonce prospívá i motorické paměti. Pokud pravidelně sportujete a k tomu dobře spíte, vaše svaly rychleji posilují a regenerují se. Pořádným spánkem můžete pozitivně ovlivnit sportovní výkon a druhý den tak svou laťku posunout zase o kousek výš. 

Ložnice, kde se vyspíte do růžova

Součástí spánkové hygieny je i uspořádání a zařízení prostředí, kde spíme. „Na místo, kde spíme, se dá podívat ze dvou úhlů – jeden je racionální, druhý je spíše emocionální. V druhém případě záleží jen na vás, co máte rádi. Můžou to být světlé barvy, tmavé prostředí i barevné kombinace. Všechno, co vám pomáhá cítit se dobře, je v pořádku. Racionální přístup by měl odrážet vaše skutečné spánkové potřeby. Pokud například sdílíte postel s partnerem a každý máte jinou postavu a hmotnost, je lepší pořídit si dvě samostatné matrace namísto společné pro celou postel. Matrace se dají vybrat také různě měkké či tvrdé. Pokud máte s partnerem odlišné vnímání teplot, vyberte si každý vlastní přikrývku s různou tloušťkou. Dobrým pomocníkem pro kvalitnější spánek zvláště ve městech jsou rolety nebo závěsy. Během chvilky místnost úplně zatemní, nehledě na to, jestli je venku den či noc,“  říká Karina Hartai, interiérová designérka IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Žijete na malém prostoru? To neznamená, že musíte slevovat ze svého pohodlí „Ve skutečném životě často nemáme ideální podmínky pro spánek, a někdy dokonce ani samostatnou ložnici. Dobrým řešením je postel se zabudovaným úložným prostorem. Velká pohodlná postel s úložným prostorem vám pomůže vytvořit místnost v místnosti a nechá vám volné stěny na další úložné řešení. Ti, kteří nemají oddělenou místnost pro spánek, ocení rozkládací pohovku, např. GRÖNLID, VIMLE nebo LIDHULT. Dobře se na nich vyspíte a zároveň maximálně využijete každý kousek místa – jsou totiž modulární a dají se upravovat pomocí přídavných dílů. Můžete si do nich koupit také vlastní matraci podle preferencí,“ říká Karina Hartai.

Se srpnovými novinkami přichází do nabídky IKEA spousta produktů, s kterými si vytvoříte zdravé a příjemné prostředí pro spánek. Pokud doma bojujete o každý centimetr, potřebujete chytrý nábytek, který zvládne více úkolů najednou. Dobrou službu vám prokáže nová postel PLATSA se zabudovaným úložným prostorem. Knížku, sklenici s vodou a vše, co potřebujete mít po ruce, odložte na noční stolek NIKKEBY. Pod dírkovaným povrchem se skrývá další úložný prostor. Tlumit kročejový hluk a udržet teplo v místnosti vám pomůže nový koberec VONSBÄK s vintage designem.

Všechny fotografie jsou převzaty z Katalogu IKEA 2019. Více nápadů a inspirací pro vaši domácnost najdete na stránkách IKEA.