Běhání – jak začít a už nepřestat

Běhání – jedněmi milované a druhými nenáviděné. Ale co když se je naučíte mít rádi hned od začátku? 

 

Běhání je skvělý způsob, jak vypnout hlavu, zrelaxovat mysl, vyplavit endorfiny a navíc zhubnout a vytvarovat postavu. 

 

Jenže začátky jsou těžké a někdy je největším úskalím v tréninku vytrvat, protože... těch důvodů je samozřejmě hodně. Je to nepříjemné, už nemůžete, možná jste zpocení a pravděpodobně vás bolí určité části těla. Ale nebojte, to všechno časem vychytáte! 

 

To, že už nemůžete, je přirozené. Především, pokud s novým pohybem teprve začínáte. Nic nejde hned, a především se hned nechcete úplně odrovnat. Dobré je ze začátku zvolit takzvanou indiánskou chůzi, kdy střídáte běh a chůzi v různých intervalech a vzdálenostech. Určete si například, že doběhnete k nejbližšímu stromu či lavičce, a pak si odpočiňte tak, že přejdete do chůze. Takhle to v průběhu tréninku střídejte a postupně prodlužujte vzdálenosti. 

 

To, že se cítíte nepříjemně, je možná i tím, že jste zvolili špatné oblečení nebo obuv. Sáhněte po prodyšných materiálech, které dobře odvádějí pot. Především se příliš nenavlékejte. Oblečte se tak, jako byste očekávali o 10 – 15 stupňů vyšší teplotu. Obuv vyberte klidně o číslo až dvě větší. V průběhu běhání noha natéká a vy potřebujete především cítit pohodlí, ne odřené prsty. 

Nemůžete, už po chvíli se cítíte unavení nebo je vám těžko od žaludku? Před během je dobré počkat hodinu až dvě, pokud jste si dali větší jídlo. Pokud jste naopak nejedli, doporučujeme kousek ovoce nebo energetickou tyčinku. Například Fruit Energy Bar nebo Voltage Energy bar, které obsahují rychlé cukry, ideálně dodají energii a především se nebudete cítit přejedení.  Pokud se cítíte unavení, zkuste si dát kávu na nabuzení, případně sáhněte po „nakopávači“ GUTAR nebo tyčince s obsahem kofeinu navíc (Voltage energy bar with caffeine). 

 

Možná vám nesedla denní doba. Jste ranní ptáče nebo spíše sova? Vyzkoušejte si, kdy vám běh sedne nejvíce, kdy budete mít nejvíce energie a budete se cítit o to lépe. Pokud máte více energie ráno, vyrazte brzy ráno. Před prací nebo třeba do práce. Pokud odpoledne, načasujte si aktivitu až po práci nebo na večer. Přistupujte k naplánovanému tréninku jako například k důležité schůzce, kterou nelze zrušit. 

 

Hledejte nové trasy. Stereotyp ve sportu není tak zcela přínosem. Snažte se objevovat nová místa a trasy střídejte. Zkoušejte nové výzvy. Vyběhněte schody, kopce, hrajte si s rychlostí, zkoušejte sprintovat konkrétní vzdálenost nebo dejte šanci intervalovému tréninku. Především vás to musí bavit, není ostuda v průběhu odpočinout a vydechnout. Řiďte se aktuálním pocitem, tak budete mít vždy motivaci vyběhnout příště znovu.